«

»

jan 23

Meditation for begyndere.

Hvad kan man opnå med meditation

Der findes mange forskellige former for meditationsøvelser og de kan alle sammen være med til at få din krop og dit sind i bedre harmoni. Det kan blandt andet være med til at formindske dit stressniveau, give dig et roligere sind, give dig en større livsglæde samt at give dig mere nærvær. Ting som tilsammen i sidste ende kan give dig en langt højere livskvalitet. De forskellige former kræver som oftest ikke en masse udstyr og de er nemme at udføre enten derhjemme, på arbejdet eller i naturen. Her nævnes der et par nemme øvelser som man nemt kan kaste sig ud i, selv i en stresset hverdag.

Den liggende, siddende eller gående meditation

Den liggende meditation kan udføres ved at man lægger sig på gulvet med lukkede øjne, eventuelt oven på en yogamåtte eller lignende. Man skal gøre nakken lang med hagen en smule ind til brystet så man ligger helt afslappet. Armene skal ligge således at håndfladerne ligger opad mens armene ligger ind langs kroppen. Fødderne skal også være afslappede og vende ud til siden. Forsøg hele tiden at fokusere på åndedrættet, det vil sige hvordan brystet af sig selv løftes og sænkes og på selve kroppens kontakt med måtten.

En anden form for meditation er den siddende udgave hvor man enten sidder på en stol med ret ryg eller på gulvet. Skuldrene skal være helt afslappede og hænderne på lårene. Forsøg igen at holde fokus på vejrtrækning og fornem igen hvordan bryst og mave bevæger sig ud og ind. Her lærer man på den bedste måde at opleve det nærvær der er ved bare at være.

Det som man også kalder for kontoryoga kan også meget nemt udføres på kontoret eller derhjemme i stuen, alt efter hvor man befinder sig. Det er en fysisk men kort øvelse hvor man kan løsne op for spændinger i kroppen og blive fyldt af ny energi. Det er en nem øvelse at udføre og kan nemt udføres flere gange i løbet af dagen når man sidder på kontoret og måske holder pause på sin arbejdsplads.

Derudover kan man også vælge den gående meditation, hvis man ikke lige er den stillesiddende type. Det udføres ved at man for eksempel går en tur i skoven eller andet meget fredfyldt sted. Her skal man lægge godt mærke til alle farverne, duftene, lydene og så videre man passerer på sin vej. Desuden skal man forsøge at mærke hele sin krop og sin balance og ellers bare registrere alt hvad der er omkring en. Man bliver dermed mere opmærksom på sin krop og på sine omgivelser og kan give et langt mere afbalanceret sind og krop.

Et øget velvære

Meditationen kan dermed være med til at give personen der udøver det et øget velvære, et større overskud samt en bedre fornemmelse af hele kroppen. Desuden lærer man at have fokus et sted hvilket kan være rigtig svært i en travl og stresset hverdag hvor tankerne ofte flyver det meste af tiden. Det er altså både den fysiske del, altså kroppen som det kan gavne men også det rent psykiske i og med at man igennem øvelserne opnår en indre ro som er svær at finde mange andre steder. Om man er helt nybegynder eller man har prøvet det i mange år har ikke den store betydning. Det vigtigste er at man går seriøst ind til opgaven og ikke anser det som værende noget overtroisk hokus pokus som mange igennem tidens løb har opfattet det som.

Man behøver hverken at være religiøs eller på anden måde at være ekstrem spirituel for at opnå et stort udbytte og en mærkbar effekt af øvelserne.