«

jan 24

Er det så vigtigt at spise omega 3 fedtsyre?

Det er meget sjældent at man hører om en person, der endnu aldrig har hørt ordet omega 3 før. De fleste har hørt det. Man hører om det hos diverse kostvejledere eller kokke. Nogle har måske lært om det i skolen. En ting er sikkert – man ved man har hørt om det, men man er måske ikke så sikkert på, hvad det egentlig er. Man kan godt begynde at undersøge, helt præcist hvad en omega 3 fedtsyre er, men man vil sandsynligvis ikke forstå det helt.

Man vil finde frem til, at det er noget med en umættede fedtsyre, som har en dobbeltbinding ved et kulstofatom. Men alt dette bliver hurtigt for kemisk. Det er måske heller ikke så vigtigt at finde ud af, hvad det er, men mere, hvad det gør. Omega 3, som er en fiskeolie, har vist sig at have en glimrende effekt til menneskets helbred. Det er godt for hjertet, godt for hjernen, godt for knogler og led, og faktisk godt for hele kredsløbet.

Som det nok kan forstås, så er Omega 3 godt for stort set hele kroppen. Men hvor finder vi så dette omega 3, og hvordan får vi det? Det nemme svar er Zinzino Balance olie, men mere om det senere.

Omega 3 findes i fisk

Det kan godt være, at de fleste har luret den. Det er nok ikke for sjov, at omega 3 kaldes en fiskeolie. Omega 3 findes i en masse forskellige fisk og skaldyr. Nogle af de bedste dyr at spise, hvis man skal have sin omega 3 er sådan noget som Makrel, ål og laks. Da fisk stadigvæk er en af de ting, som folk enten hader eller elsker, og er man en af dem som simpelthen ikke kan fordrage fisk, så skal man ikke frygte. Man kan naturligvis finde dem som kosttilskud, i form af nogle små kapsler som man kan tage, for at få sin daglige dosis omega 3.

Hjælper på helbredet

Man hører altid om, at man skal spise dit og spise dat, for at holde sig sund. Man ser familier som hver morgen sluger op til flere piller, for at få alle de daglige vitaminer og mineraler som man skal have. Dette kan man også sagtens gøre, men faktum er bare, at de altså også findes i almindelige danske fødevarer, og derfor er lette at få. Men skulle man af mærkelige årsager ikke få sin omega 3 gennem enten fisk- eller planteolie, så er det naturligvis godt at tage sin tilskud. For omega 3 virker mod en masse gode ting. Det kan mindske risikoen for åreforkalkning, og derved blodpropper. Det er svært at finde en som kan argumentere for, hvorfor det er en dårlig ting. Det kan desuden minimere risikoen for at udvikle andre sygdomme såsom kræft og diabetes. Det er ydermere også dokumenteret, at omega 3 kan hjælpe på humør og hukommelse. Det er så at sige en form for hjerne medicin.

Man skal dog huske på, at det selvfølgelig ikke er noget mirakelmiddel. Man kan ikke bare spise sin omega 3, og så rende og føle sig sikker på, at man aldrig nogensinde bliver syg – sådan fungerer det desværre ikke. Man er nødt til stadig og få en masse andre mineraler og vitaminer ind gennem kosten, som kan supplere det gode arbejde, som omega 3 allerede har gjort.

Hvor meget skal man så have? Jo, det afhænger selvfølgelig af hvor stor man er, men en typisk dosis sige at skulle bestå af 600-1000 mg omega 3. Det er det der svarer til 2 fede fisk om ugen.
Dette er noget som alle burde kunne være med på. Fisk er sundt og smager godt. Så kom endelig i gang.

Det nemmeste er dog at tage en omega 6/3 fedtsyrer test, som du i Danmark kan få gennem Zinzino.